خرید از سراسر دنیا


» درباره علم چه می دانیم؟

درباره علم چه می دانیم؟

درباره علم چه می دانیم؟

علم از لغت لاتین دانش ، به معنای یک سازمان نظام مند است که دانش را در قالب توضیحات و پیش بینی های قابل آزمایش در مورد جهان سازمان می دهد. نخستین ریشه های علم را می توان در مصر باستان و بین النهرین در حدود 3500 تا 3000 پیش از میلاد مشاهده کرد. مشارکت مصریان در ریاضیات ، نجوم و پزشکی و نیز فلسفه طبیعی یونان از دوران باستان علم را شکل داده است.

پس از سقوط امپراطوری روم غربی ، دانش در مورد برداشت های یونانی از جهان در قرون اولیه (400 تا 1000 قبل از میلاد) در قرون وسطی رو به زوال گذاشت. در حالی که در دوران طلایی اسلامی در جهان اسلام حفظ شد. بازیابی و جذب آثار یونانی و سوالات اسلامی در اروپای غربی از قرن دهم تا سیزدهم «فلسفه طبیعی» را احیا کرد ، که بعدها توسط انقلاب علمی  در قرن شانزدهم رشد کرد.

در علوم نوین، ایده ها و اکتشافات از برداشت ها و سنت های گذشته یونان فاصله گرفته است. به این ترتیب، روش علمی به زودی نقش بیشتری را در ایجاد دانش ایفا کرد. در قرن نوزدهم بسیاری از ویژگیهای نهادی و تخصصی علوم شروع به شکل گیری کردند. در واقع "فلسفه طبیعی" به " علوم طبیعی" تغییر یافت.

علم مدرن به طور معمول به سه شاخه اصلی تقسیم می شود که عبارتند از علوم طبیعی مانند زیست شناسی ، شیمی و فیزیک که این علوم طبیعت را به معنای وسیع  آن مطالعه می کنند. علوم اجتماعی مانند اقتصاد ، روانشناسی و جامعه شناسی که افراد و جوامع را مطالعه می کنند. و علوم رسمی مانند منطق ، ریاضیات و علوم  رایانه که مفاهیم انتزاعی را مطالعه می کنند. در مورد اینکه آیا علوم رسمی در واقع یک علم را تشکیل می دهند اختلاف نظر وجود دارد. از انجایی که این علوم به شواهد تجربی تکیه نمی کنند. رشته هایی که از دانش علمی موجود برای اهداف عملی مانند مهندسی و پزشکی استفاده می کنند ، به عنوان علوم کاربردی شناخته می شوند.

علم مبتنی بر تحقیق است که معمولاً در موسسات دانشگاهی و پژوهشی و همچنین در سازمانها و شرکتهای دولتی انجام می شود. تأثیر عملی تحقیقات منجر به ظهور سیاستهای علمی شده است که هدف از آنها اولویت بندی توسعه محصولات تجاری ، تسلیحات ، مراقبت های بهداشتی و حفاظت از محیط زیست بر اساس روش های علمی می باشد.

مترجم: ع.خ مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده