خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سیاره شگفت انگیز زمین: مدار، شکل گیری و ساختار زمین

سیاره شگفت انگیز زمین: مدار، شکل گیری و ساختار زمین

سیاره شگفت انگیز زمین: مدار، شکل گیری و ساختار زمین 

تصویر زمین در فضا همانند یک سنگ مرمر آبی رنگ نمایانگر شکننده بودن سیارات و زیبایی های زمین می باشد. زمین ، خانه ما ، سومین سیاره از خورشید و پنجمین سیاره منظومه شمسی دارای جو حاوی اکسیژن آزاد ، اقیانوس های آب روی سطح آن و البته زندگی می باشد.

زمین کوچکتر از چهار غول گازی بزرگ یعنی مشتری ، کیوان ، اورانوس و نپتون است. در حالی که بزرگتر از سه سیاره سنگی دیگر یعنی عطارد ، مریخ و زهره می باشد.

زمین به دلیل نیروی گرانش و کشیدن مواد به درون خود، شکلی نسبتا گرد با قطری حدود 13،000 کیلومتر دارد. چرخش آن به دور محور خود موجب کشیدگی آن در دو قطب و متورم شدن آن در استوا گردیده است. آب تقریباً 71 درصد از سطح زمین را در بر می گیرد و بیشتر حجم آن در اقیانوس ها قرار دارد. حدود یک پنجم جو زمین شامل اکسیژن است که توسط گیاهان تولید می شود.

مدار زمین

در حالی که کره زمین به دور خورشید می چرخد ​​، این سیاره به طور همزمان در حال چرخش پيرامون یک خط خیالی به نام محور می باشد که از قطب شمال تا قطب جنوب امتداد دارد. چرخش زمین حول محور آن در مدت زمان 365 روز زمین صورت می گیرد که هر یک روز معادل 23.934 ساعت می باشد.

محور زمین دارای زاویه با دائرة البروج می باشد. دائرة البروج به زبان ساده مدار حرکت انتقالی زمین به دور خورشید می باشد. این بدان معنی است که نیمکره های شمالی و جنوبی بسته به زمان سال ، در جهت خورشید و یا در جهت مخالف آن قرار می گیرند. بنابراین، میزان نور دریافتی هر نیم کره زمین از خورشید تغییر می نماید و در نتیجه فصول سال ایجاد می گردد.

مدار زمین همانند سایر سیارات بیضی شکل می باشد. سیاره ما در اواسط دی ماه اندکی نزدیک به خورشید و در تیرماه از آن دورتر است. هرچند، فاصله زمین با خورشید نسبت به زاویه محور آن با دائرة البروج، تأثیر بسیار کمتری روی گرمایش و سرمایش زمین دارد.

بازی مخفی دایرکت اینستاگرام! مطلب مرتبط بازی مخفی دایرکت اینستاگرام!

همچنین، زمین در منطقه گولدی لاکس پیرامون خورشید قرار دارد. در این منطقه دما برای نگهداری آب به صورت مایع در سطح این سیاره کاملا مناسب می باشد.

بر اساس آمار ناسا مدار زمین دارای ویژگی های ذیل می باشد.

 میانگین فاصله از خورشید: 149598262 کیلومتر

 نقطه الراس (نزدیکترین فاصله تا خورشید): 147098291 کیلومتر

دورین گاه (دورترین فاصله از خورشید): 152098233 کیلومتر

طول روز خورشیدی (یکبار چرخش زمین به دور محور خود): 934/23 ساعت

طول سال (یکبار چرخش کامل زمین پیرامون خورشید): 26/365 روز

زاویه استوا با مدار زمین: 4393/23 درجه

شکل گیری و تکامل زمین

به عقیده دانشمندان، زمین تقریباً همزمان با خورشید و سایر سیارات در حدود 6/4 میلیارد سال پیش تشکیل گردید. زمانی که منظومه شمسی از یک ابر غول آسا در حال چرخش و متشکل از گرد و غبار تحت عنوان سحابی خورشیدی به هم پیوست. این سحابی به دلیل گرانش خود فرو ریخت و در نتیجه سرعت چرخش آن افزایش یافت و به یک دیسک صاف تبدیل شد. به دلیل کشش مواد داخل منظومه به سمت مرکز آن، ستاره خورشید تشکیل گردید.

در ادامه، سایر ذرات درون این دیسک با هم برخورد نموده و به یکدیگر چسبیدند تا اجسامی بزرگتر از جمله زمین را تشکیل دادند. دانشمندان بر این عقیده هستند که زمین ابتدا به عنوان یک توده سنگی بزرگ بدون آب شکل گرفته است.

سیمون مارتی ، دانشمند سیاره ای در موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در بولدر کلرادو بیان می دارد: "در گذشته تصور می شد که به دلیل برخورد سیارک ها و ستاره های دنباله دار با زمین، شرایط آن در آغاز پیدایش همانند یک جهنم سوزان بوده است". هرچند، تجزیه و تحلیل های جدید از مواد معدنی به دام افتاده در بلورهای میکروسکوپی نشان می دهد که آب مایع در 500 میلیون سال اول شکل گیری زمین روی آن وجود داشته است.

از سوی دیگر، مواد رادیواکتیو موجود در صخره ها و افزایش فشار در اعماق زمین ، گرمای کافی را برای ذوب قسمت های داخلی این سیاره فراهم نموده است. بنابراین، برخی از مواد شیمیایی به سطح زمین آمده و موجب تشکیل آب و نیز تولید گازهای جو گردیدند.

شواهد اخیر حاکی از آن است که پوسته زمین و اقیانوسها پس از شکل گیری این سیاره ، احتمالا در حدود 200 میلیون سال شکل گرفته اند.

ساختار درونی زمین

هسته زمین با حدود 7،100 کیلومتر عرض ، کمی بزرگتر از نیمی از قطر زمین و تقریباً به اندازه قطر مریخ می باشد. بیش از 2،250 کیلومتر ازهسته بیرونی به صورت مایع وهسته داخلی به صورت جامد می باشد. اندازه هسته بیرونی زمین حدود چهار پنجم اندازه ماه و قطر آن در حدود 2600 کیلومتر می باشد. هسته زمین پدید آورنده میدان مغناطیسی این سیاره است ، که در دفع ذرات باردار مضر منتشر شده از خورشید نقش به سزایی دارد.

در بالای هسته گوشته یا جبه زمین قرار دارد که ضخامت آن حدود 2900 کیلومتر می باشد. گوشته کاملاً سفت نیست و می تواند به آرامی جریان یابد. بنابراین، پوسته زمین همانند یک تکه چوب روی آب بر روی گوشته شناور می گردد. حرکت آهسته صخره ها در گوشته، قاره ها را به هم نزدیک نموده و باعث ایجاد زمین لرزه ، آتشفشان و تشکیل رشته کوه ها می گردد.

در بالای گوشته ، زمین دارای دو نوع پوسته می باشد. زمین های خشک قاره ها، بیشتر از گرانیت و سایر سیلیکات های سبک معدنی تشکیل شده است. در حالی که کف اقیانوس ها عمدتا از یک سنگ آتشفشانی تیره و متراکم به نام بازالت تشکیل شده است.

پوسته قاره ای به طور متوسط حدود 40 کیلومتر ضخامت دارد ، اگرچه در بعضی مناطق نازک تر یا ضخیم تر می باشد. در حالی که، پوسته اقیانوسی معمولا حدود 8 کیلومتر ضخامت دارد. تجمع آب در مناطق کم وسعت بازالت موجب تشکیل اقیانوس های جهان گردیده است.

با حرکت از سطح زمین به سمت هسته آن، دمای زمین افزایش می یابد. در پایین ترین نقطه پوسته قاره ای ، درجه حرارت به حدود 1000 درجه سانتیگراد می رسد. در حالی که، دما در هر کیلومتر از عمق زمین حدود 1 درجه زیر پوسته افزایش می یابد. زمین شنا سان فکر می کنند دمای هسته بیرونی زمین در حدود 3700 تا 4300 درجه سانتیگراد می باشد. همچنین، دمای درون هسته داخلی حدود 7000 درجه سانتیگراد یعنی دمای بیش از سطح خورشید می باشد.

برگرفته از : space.com


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده